Сучасні форми взаємодії з батьками

2017-05-26

/Files/images/1futbol/18697715_614328538772399_769474460_o.jpg

Сім'я – перша школа людських взаємин, де діти з ранніх років засвоюють систему моральних цінностей, норм поведінки, культурні традиції народу. Саме в ранньому дитинстві залежно від умов життя у дитини виховується довірливе ставлення до світу або ж постійне очікування прикростей від усього, що її оточує. Адже почуття, сформовані в дитинстві, нерідко супроводжують людину протягом усього життя, надаючи її стосункам з іншими особливого стилю і емоційного забарвлення: спрямованість на спілкування або бажання його уникнути, прагнення до співпраці, взаємодопомоги або конфліктність, довірливість або замкненість, агресивність.

У наш час виникла необхідність підвищувати культуру сімейного виховання і водночас збагатити можливості громадського виховання. Для цього органи управління дошкільними закладами, керівники і вихователі мають чітко визначити свої завдання у співробітництві з сім'єю. Саме об'єктивний аналіз потреб сім'ї дає справжні орієнтири для визначення напрямків розвитку суспільного дошкільного виховання.

На сьогоднішній день основними замовниками послуг дошкільного навчального закладу виступають родини дітей дошкільного віку, яким він має бути підзвітним з усіх питань організації життя дітей і навчально-виховного процесу.Взаємини працівників дитячого садка і батьків на сучасному етапі одна з найскладніших проблем. Існують різні погляди батьків на співпрацю ДНЗ з сім'єю. Багато вважають, що виховувати їхніх дітей повинен дитячий садок. Є категорія батьків, які нехтують порадами педагогів. Окремі батьки вважають, що їх завдання полягає лише в тому, щоб дитина була сита, одягнена, а єдине його заняття вдома - перегляд мультфільмів і прогулянка.

Взаємодія вихователів з сім'ями вихованців є одним з найваж ливіших умов формування особистості дитини, позитивних результатів у вихованні, якого можна досягти при узгодженості дій та за умови розвитку інтересу батьків до питань виховання і навчання.

Співпраця педагогів і батьків дозволяє краще пізнати дитину, подивитися на неї з різних позицій, побачити в різних ситуаціях, а отже, допомогти в його розвитку.

Зміцнення і розвиток тісного зв'язку і взаємодія дитячого садка і сім'ї забезпечують сприятливі умови життя і виховання дитини, формування основ повноцінної, гармонійної особистості.

В.А. Сухомлинський підкреслював, що завдання виховання і розвитку можуть бути успішно вирішені тільки в тому випадку, якщо дитячий сад буде підтримувати зв'язок з родиною і залучати її у свою роботу.

Працівники закладу мають усвідомити, що сім'я довіряє їм дітей, а значить, в першу чергу їх турбує: збереження здоров'я дитини і забезпечення належних умов для її розвитку .

Мета:

1. Встановити з батьками партнерські відносини по взаємодії.

2. Активізувати участь батьків у різних заходах.

Система роботи по взаємодії з батьками

Велике значення має налагодження співпраці та партнерських відносин дитячого садка з сім'єю. Тільки об'єднавши свої зусилля, батьки і вихователі можуть забезпечити дитині подвійний захист, емоційний комфорт, цікаву, змістовну життя вдома і в дитячому саду, допоможуть розвитку його основних здібностей, вміння спілкуватися з однолітками і забезпечать підготовку до школи.

Лише спільними зусиллями сім'ї і дитячого садка можна допомогти дитині. Тому стосунки з батьками слід будувати на основі співробітництва і взаємної поваги.

Основоположним моментом у взаємодії групи педагогів і батьків є вивчення сім'ї через анкетування, опитування батьків з метою визначення їх соціального статусу.

Створення соціального паспорту дає змогу визначити статус сімей в яких живуть вихованці. (повні сім'ї, неповні сім'Ї).

Контингент батьків завжди неоднорідний за освітою і професійною належністю (лікарі, службовці, педагоги, робітники). У переважній більшості молоді батьки, мають середню професійну освіту.

Виявити запити батьків, їх проблеми і труднощі у питаннях виховання та навчання дітей мають сприяти особисті бесіди, анкетування, але і самостійний вибір тем для обговорення з примірного переліку питань з кожного розділу програми, запропонованих вихователем. З урахуванням їх побажань і пропозицій здійснюювати планування роботи з сім'єю.

Важливо залучити батьків у процес виховання і розвитку дітей, щоб вони стали активними його учасниками, а не пасивними слухачами.

З цією метою слід використовувати різноманітні форми роботи з ними як індивідуальні так і групові форми роботи з сім’єю.

До індивідуальних форм роботи відноситься–анкетування, попередні візити батьків з дітьми, співбесіди, консультації, телефонний зв’язок, відвідування вихованців удома.

Групові –це консультації, збори, практикуми, школа молодих батьків, засідання батьківського комітету, дні відкритих дверей.

Під час спілкування з батьками індивідуально, вихователь отримує можливість встановити з ними відносини, засновані на взаємній повазі, а також намітити подальшу роботу з ними щоб дати конкретні поради.

Важливою формою роботизбатьками є відвідування сім'ї,.Це дозволяє вихователю познайомитися з умовами, в яких живе дитина, з загальною атмосферою в сім’ї, з досвідом сімейного виховання. Також відвідування дають вихователю можливість спілкуватися і з іншими членами сім'ї, які часто беруть участь у вихованні дитини (з сестрами і братами, бабусями і дідусями т. д.).

Необхідно заздалегідь погодити з батьками зручний для них час відвідування, а також визначити мету свого візиту. Під час візиту треба бути доброзичливим та не допускати критики, поради (одиничні!) давати тактовно, ненав'язливо. Поведінка і настрій дитини (радісний, розкутий, притихлий, збентежений, привітний) також допоможуть зрозуміти психологічний клімат родини. Інших членів сім'ї теж потрібнозалучити до бесіди.Наприклад, неувага до бабусі, яка в основному займається вихованням онука, може звести нанівець цей візит, а в деяких випадках навіть викликати конфлікт.

Ефективною формою роботи з батьками єіндивідуальні бесіди вихователів та інших працівників з дорослими членами сім'ї.

Бесідипроводяться якіндивідуальні, так і групові. В бесіді потрібно чітко визначити мету: що необхідно з'ясувати, чим можемо допомогти. Зміст бесіди має бути значимий для батьків, щоб спонукав до висловлення. Потрібно тільки говорити, але й слухати батьків, виражати свою зацікавленість, доброзичливість, адже під час бесіди батьки більш охоче і відверто розповідають про ті прикрощі, які часом можуть бути в сім'ї, про занепокоєння, яке викликає поведінка дитини, про успіхи малюка. Індивідуальні бесіди можуть проходити з ініціативи вихователя або батьків.

Виходячи з плану роботи, індивідуальних бесід з батьками, відвідувань сім'ї, спостережень за поведінкою дітей у групі, вихователь має підібрати матеріал для колективних бесід-консультацій, групових і загальних батьківських зборів.

Консультаціїпроводяться індивідуально або для підгрупи батьків. Буваютьплановими(що намічають заздалегідь) і позаплановими (призначаються ініціативи завідувача або вихователя, і на прохання самих батьків).

Нагрупові консультаціїможна запрошувати батьків різних груп, що мають однакові проблеми або, навпаки, успіхи у вихованні (примхливі діти; діти з яскраво вираженими здібностями до малювання, музики). Цілями консультації є засвоєння батьками певних знань, умінь; допомога їм у розв'язанні проблемних питань. Форми проведення консультацій різні (кваліфіковане повідомлення фахівця з наступним обговоренням; обговорення статті, заздалегідь прочитаної всіма запрошеними на консультацію; практичне заняття, наприклад, на тему "Як розучувати з дітьми вірші").

В ході проведення консультації «Як відповідати на дитячі питання?» продумати використання цікавих форм роботи з дітьми : прослуховування грамзапису питань дітей, їх суджень. розкрити їх значення, розуміння необхідності правильної відповіді з боку батьків.

З консультації «Розвиваємо мовлення дитини разом» важливість розвитку та удосконалення мовлення дітей; поради щодо використання мовних ігор.

-педагогічні бесіди з батьками;

-тематичні консультації «Адаптація дітей до умов дошкільного закладу», «Вплив комп'ютерів на здоров'я та розвиток дитини», «Перші дослідження: про деякі властивості повітря», «Неякісні дитячі мультфільми як загроза емоційному та моральному розвитку дитини», «Гармонія родинних стосунків різних поколінь – необхідна умова родинного виховання», «Що має знати і уміти майбутній школяр?» та ін.;v «круглий стіл» із батьками; v

-спільне дозвілля;v конференції з батьками; v

-батьківські університети;v оформлення виставок; v відвідування сімей; v

- залучення батьків до кола педагогічної діяльності, зацікавлення їх освітньо-виховною діяльністю як необхідністю розвитку власної дитини.vнадання допомоги у відносинах з дитиною; vнавчання батьків спілкування з дітьми; vнадання допомоги щодо володіння собою та поведінкою дітей; vпоповнення знань батьків про виховання дітей загальнодоступними науковими відомостями; vвиховання у батьків почуття впевненості у своїх силах і мудрості; vдоведення до свідомості батьків істини про те, що право та обов'язок виховання їхніх дітей належить їм самим; vЗавдання співпраці з сім'єю:

-збагачення досвіду батьків спеціальними знаннями, підвищення рівня їх педагогічної компетентності.vзалучення батьків до розв'язання проблем дитсадка, колективне обговорення сімейних проблем та їх розв'язання; vзалучення батьків до педагогічної діяльності з питань самоосвіти і самопізнання; vвивчення особливостей сім'ї, виховання дитини і встановлення контактів із сім'єю; vНапрямки роботи з сім'єю:

-Однією з найголовніших тем бесід наших педагогів з батьками є тема виховання провідних властивостей особистості: працелюбності, самостійності, допитливості, самолюбства, розсудливості, організованості, креативності, цілеспрямованості та ін. Батькам надається можливість бути присутніми під час виконання малюками завдань певної складності. Усвідомлення батьками своєї визначальної ролі в становленні самостійної чи залежної поведінки дитини – необхідна умова оптимізації сімейного виховання.

-Родинні традиції, народні, національні звичаї є могутнім джерелом формування морально-етичних норм особистості дитини, прилучення її до історичних витоків свого народу, виховання поваги до інших народів.

Основна форма роботи з колективом батьків–батьківські збори.

Батьківські збори проводяться групові й загальні(для батьків усього закладу).Загальні –організовуються 2-3 рази на рік. На яких обговорюють завдання на новий навчальний рік, результати освітньої роботи, питання фізичного виховання й проблеми літнього оздоровчого періоду й т.ін. На загальні збори можна запросити лікаря або представника методичної служби міста. Передбачаються виступи батьків.

На різних вікових етапах розвитку дітей найбільш ефективними формами співробітництва з батьками є групові батьківські збори

Групові– проводяться раз в 2-3 місяці. На обговорення виносять 2-3 питання (одне питання готує вихователь, по іншими можна запропонувати виступити батькам або комусь із фахівців). Зі звіту про виконання рішення зборів повинні починатися наступні збори.

«Ось і стали ми на рік дорослішими», де були розкриті вікові особливості розвитку дітей, способи розвитку в них комунікативних якостей.

На тематичних зборах батьки мають змогу оцінити роль розвитку математичних здібностей у дітей старшого дошкільного віку. Познайомилися з формами і методами розвитку логічного мислення, пам'яті, уваги; дізналися, як правильно навчити дитину вирішувати математичні і логічні завдання.

проведення групових, індивідуальних зборів, на яких розглядаються питання адаптації дітей до дошкільного закладу, оздоровлення та харчування, оволодіння дітьми морально-етичними та суспільними нормами тощо;vУ роботі з батьками нами використовуються різні форми, що зближують педагога і батьків, наближають сім'ю до дитсадка, допомагають визначити оптимальні шляхи виховного впливу на дитину, наприклад:

В процесі дискусії за круглим столом «Здоров'я дитини в наших руках» разом з батьками обговорювали питання залучення дітей до здорового способу життя, організації спортивного дозвілля, спортивного гуртка в дитячому саду. Варто дати рекомендації по обладнанню спортивного куточка вдома. До уваги батьків представити фрагмент роботи з дітьми.

Анкетування батьків «чи Знаєте ви свою дитину?», «Які ви батьки?», «Вплив сімейної атмосфери на розвиток дитини» сприятиме отриманню інформації про тих проблемах з якими батьки стикаються в повсякденному житті, виявити їх бажання та сподівання щодо майбутнього дитини.

Нетрадиційними формами проведення є зустрічі, диспути, усні журнали.

На зборах також вибираютьБатьківський комітет,метою якого є захист законних інтересів своїх дітей, а також надання допомоги педагогічному колективу в реалізації завдань дошкільного закладу (допомагає дитячому саду в оформленні приміщень, у придбанні необхідних посібників для навчання і виховання дітей, в організації ремонту установи, бере участь у проведенні батьківських зборів).

Дієвою формою педагогічної пропаганди є спеціально підготовленевідвідування дитячого саду батьками.

День відкритих дверейдає можливість познайомити батьків з дошкільним закладом, його правилами, особливостями освітньо-виховної роботи, зацікавити нею й залучити до участі. Проводиться екскурсія по дошкільній установі з відвідуванням групи, де виховуються діти батьків, які прийшли. Показується фрагмент роботи дошкільної установи (колективна праця дітей, збори на прогулянку й ін.). Після екскурсії й перегляду завідувач або вихователь-методист розмовляють з батьками, з'ясовують їхнє враження, відповідають на питання, які виникають.

Також, з’явились і нетрадиційні форми спілкування з родиною –Батьківська пошта і телефон або скринька довіри. Враховуючи зайнятість батьків, будь-який член родини має можливість у короткій записці висловити сумніви з приводу методів виховання своєї дитини, звернутися о допомогу конкретного фахівця й т.п. Телефон довіри допомагає батькам анонімно з’ясувати які-небудь значимі для них проблеми, попередити педагогів про помічені незвичайні прояви дітей.

Цікавою формою налагодження довірчих відносин і взаєморозуміння ДНЗ з сім'єю є виставки спільної творчості дітей, батьків та вихователів на різні теми. Проведення таких виставок, як: «Осінні фантазії», «Зимонька - зима», «Здрастуй весна!», «Ах, літо, літо!» стало стимулом розвитку естетичних почуттів наших вихованців, стимулом до спільної діяльності дітей і батьків.

Систематична організація фотовиставок «Добре у нас в саду» знайомила батьків з життям ДОУ, діяльністю їх дітей.

Важливою ланкою в системі спільної роботи дитячого садка і сім'ї є залучення батьків до безпосередньої участі у роботі дитячого садка; організації свят і розваг: «Новосілля», «День матері», «8 Березня», «Тато, мама, я - спортивна сім'я».

Необхідну інформацію з питань виховання і навчання дітей батьки отримують через наочно - інформаційний матеріал: ширми, стенди, папки - пересування.

З папки - пересування «Ростемо, граючи» батьки дізналися: як правильно організувати дитячі ігри, які іграшки потрібні дітям старшого віку. А рубрика «Домашня ігротека» познайомила з простими, але дуже цікавими, а головне корисними іграми для дітей, які батьки зможуть пограти з дитиною в будь-який зручний для них час. Так з'явилися: «Ігри на кухні», «У вільну хвилинку», «По дорозі в дитячий сад».

Однією з форм забезпечення єдності суспільного та сімейного виховання на дошкільної щаблі освіти є створення інформаційних видань для батьків. Особливою популярністю користується стінгазета «Фантазери». Батьки мають можливість отримувати необхідну методичну допомогу з питань виховання та навчання дітей, їх оздоровлення, про події, що відбуваються в дитячому саду. У підготовці газети батьки беруть безпосередню участь, тому в одній з рубрик батьки діляться сімейним досвідом щодо виховання та розвитку дітей.

Важливою місією педагогічного колективу нашого дошкільного навчального закладу є допомога сім'ї у відродженні, збереженні, підтримці традицій народної педагогіки.

Дитячий садок, як і дошкільне дитинство, назавжди лишається в пам'яті дитини і сім'ї. Наприклад, добрим є звичай, коли, прощаючись із ДНЗ, діти і батьки на згадку про групу садять біля майданчика дерево. Кожен випуск матиме своє дерево, до якого згодом будуть навідуватися і діти, і дорослі. Для вихователів і батьків догляд за цими деревами символізує теплоту спогадів про спільні турботи і про те, як зростали дошкільники.

Використання різноманітних форм роботи з сім'єю дасть змогу пробудити почуття прихильності і довіри батьків до дитячого саду.

Кiлькiсть переглядiв: 27883

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.